Atelier Hoed Gezien

Deze video van UCR student Ivar Troostgaat over atelier "Hoed Gezien" in Middelburg
“Het verschil tussen een feestje en een FEEST is een hoed”
Interview met Hanny Mallekote door CKV studenten Iris en Madelon

__________________________________________

Galerie in Veere

Zeven dagen in de week en 24 uur per dag hoeden kijken in de Kapellestraat 1 te Veere.

PZC - Frank Balkenende. Fotografie, Dirk Jan Gjeltema. Camera, Jan Parent

Een hoed is weer hot. Met dank aan hoedenliefhebber koningin Máxima, de hoofddekselparade op Prinsjesdag en niet te vergeten tv-series zoals Peaky Blinders. Volgens hoedenontwerpster Hanny Mallekote van Hoed Gezien uit Middelburg zetten ook jongeren vaker een hoed op. ,,Ze worden geïnspireerd door hun popidolen en gaan zelf aan slag op de naaimachine. Ik juich het toe. Het straatbeeld fleurt ervan op.”

Als gastdocent in het middelbaar onderwijs bespeurt Mallekote groeiende interesse voor de hoed en de cap. ,,Ik geef lessen aan 12- en 13-jarigen. In de lessen maken ze zelf op ambachtelijke wijze hoeden. Ze mogen helemaal los, hun eigen creatie maken. Eentje is gek op sterren. Dan verschijnt het hele heelal op die hoed. Een ander kind zeilt. Dat maakt zeilbootjes die op de rand van de hoed rondvaren. Een ander maakt een vijver na, compleet met vissen en kikkers. Trots tonen en dragen ze hun eigen ontwerpen. Het is echt heel erg leuk.”

Jongeren willen zich onderscheiden met een hoofddeksel, zegt Mallekote, één van de weinig ambachtelijke hoedenontwerpers in Nederland. ,,Zij hebben nog de lef om een kleurrijke kunstzinnige hoed te dragen.” Koningin Máxima is zeker ook een rolmodel. ,,Dankzij haar durven mensen sneller een fleurige extravagante hoed op te zetten. Máxima laat zien dat je er in mooie kleding en een prachtige hoed feestelijk uit kunt zien en toch jezelf kunt blijven. Dat zie ik op feesten en bruiloften. Daar lopen tegenwoordig toch wel zeven, acht mensen met hoeden.” Ook een tv-serie als Peaky Blinders stuwt de hoedenverkoop op. ,,Ik maak geen flat caps, maar iedere stoere vent wil toch zo'n cap hebben? Dit soort petten maakt het leven leuk.”

De trend die Mallekote signaleert, is terug te zien in de statistieken. De hoedenbranche blijft een kleine markt, maar in de afgelopen vijf jaar is het aantal specialisten verdubbeld van 17 naar 33, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. ‘Hatdesigner’ Mallekote bedient het hogere segment. Elke hoed is uniek, op de klant toegesneden en handgemaakt. Dat kost wel wat, maar klanten hebben het er voor over. ,,Afhankelijk van het materiaal en het werk moet je rekenen op 250 tot 1000 euro per hoed.”

Wie kopen Mallekote's creaties? Onder andere bewindslieden, Kamerleden en hun partners en mensen in topfuncties. ,,Ook mensen die het zichzelf gunnen. Het zijn hoofdzakelijk dames. Dat vind ik wel prettig, want vrouwen zijn avontuurlijker in hun keuze.”

Een aantal van Mallekote's ontwerpen fleurden eerdere edities van Prinsjesdag op. ,,Dit en vorig jaar zijn er geen hoeden besteld. Vorig jaar zag ik wel hoeden van mijn hand op andere hoofden dan waarvoor ze gemaakt waren. Ik herken het ogenblikkelijk. Het is wel vreemd, want van iedere klant meet ik de omvang en de vorm van het hoofd. Op andermans hoofd gaat zo'n hoed een beetje wringen. Dat zit er naar mijn gevoel een beetje naast.”

Welke opmerkelijke hoeden heeft Mallekote gespot op Prinsjesdag? ,,Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren droeg een hoed van boomschors met een statement: kappen met kappen. Zo'n statement vind ik leuk. Sylvana Simons had een feestelijke ‘creoolse’ headwrap op.”

De mooiste hoed die ze tot nu toe heeft vervaardigd bevolkte in 2007 de kruin van toenmalig commissaris van de koningin Karla Peijs. ,,Ik wist dat deze zwart-witte hoed, voorzien van een maritieme achtknoop, voor de opening van het Michiel de Ruyterjaar bestemd was. Ze zou daarbij naast koningin Beatrix staan. Ze zat er totaal niet mee dat haar hoed mogelijk groter zou zijn dan die van de vorstin. Het was de goede hoed, op het goede moment op het juiste hoofd.”